De schoen6daagse ‘trapt’ af

Blog,Events 10/19/2013 1:14 pm

De Nationale Schoen6daagse is het grootste schoenenevenement van Nederland. Tijdens dit evenement proberen schoenenretailers de aandacht van de consument te trekken door hun schoenen met korting aan te bieden. Deze actie is inmiddels voor de negende keer van start gegaan. Dit jaar heeft initiatiefnemer Macintosh Fashion verschillende schoenenretailers en tevens concurrenten opgeroepen om mee te doen aan dit nationale event. De Schoen6daagse gaat op 21 oktober van start en duurt zoals de naam al doet vermoeden zes dagen.

­Samen sterk
Een van de retailers die al van het begin af aan met de Schoen6daagse meedoet is Dolcis. Van 21 tot en met 27 oktober probeert Dolcis samen met andere bedrijven zoals Invito, Manfield, Pro en Scapino de aandacht van schoenen onder de consument te brengen. Waarbij de aandacht van Dolcis voornamelijk uitgaat naar de verkoop van damesschoenen moet wel benadrukt worden dat zij ook andere vormen van fashion aanbieden. Hierbij valt te denken aan tassen, kleding of accessoires die goed bij de schoenen passen. Dit jaar hebben zich ook andere bedrijven aangesloten bij de Schoen6daagse. Retailer USG Brandt, Aktiesport en Perry Sport doen dit jaar namelijk voor het eerst mee. Eric Coorens, COO van de Macintosh Retail Group, benadert dat het belangrijk is om samen de handen ineen te slaan om zo aandacht te trekken voor de schoenenbranche.

infographic-schoen6daagse-dolcis

Bijna 2 miljoen bezoekers
De twee belangrijkste periodes voor elke fashionretailer is de wisseling van het weerseizoen. Dat is namelijk de start van het voorjaar en de aftrap van het najaar. In 2009 – tijdens de eerste editie van de Schoenzesdaagse – deed 13 % van de schoenenwinkels mee aan de actie. Nu, vier jaar later, doet al 20% van alle schoenenwinkels mee. Samen trekken ze (online en offline) maar liefst 1,8 miljoen bezoekers. Een duidelijke trend is dat consumenten vaker hun kleding of schoenen met hun smartphone op  internet bestellen, met als gevolg dat het moeilijker wordt voor de retailers om de consument fysiek naar de winkel te lokken.

Oproep schoenenretailers Nederland
De directie van Macintosh Fashion roept nu ook andere schoenenketens op om zich in de toekomst aan te sluiten bij het nationale schoenenevent. In het voorjaar van 2014 hoopt Macintosh dat zo’n 40% van de schoenenretailers deelneemt aan de Schoenen6daagse.